Jaké jsou dneska trendy v jazykové výuce? Od začátku roku mi prošlo rukama zhruba pět set účastníků kurzů a přednášek. Každý den mluvím s lidmi, kteří se učí cizí jazyky- ať už úspěšně nebo neúspěšně. Tak si říkám, že nějakou představu o tom, co je teď trendy bych mít mohla.
Přijde mi, že lidi už moc nestojí o aplikace – ani flashcards, ani Duolingo už zdaleka tolik netáhnou. YouTube se pořád drží na výsluní a lidi si taky hodně zvykli učit se s Netflixem nebo Ororo. Taky na Mooveez se mě ptají čím díl, tím víc. Mooveez je aplikace jednoho českého startupu, která umožňuje učit se jazyky prostřednictvím filmů a videí.
Jinak pro zajímavost, pokud jde o mobil, tak na řadě škol platí zákaz používat mobilní telefony v době vyučování a učitelé si vyjednávají výjimky do výuky jen neochotně. Když školím učitele, dávám si na to dobrý pozor a většinou se ptám předem, jak je to u nich na škole. Stejně tak je v naší sociální bublině tlak na digitální detox – tou sociální bublinou myslím jazykáře. Takže je tu možná víc faktorů, které přispívají k tomu, že učení s mobilem se postupně omezí. Navíc mám pocit, že aplikace jsou atraktivní pro nás třicátníky a výš, ale pro děti dneska takové terno nejsou, oni v tomhle světě žijí a perfektně se v něm orientují.
Rozhodně také ubývá dotazů na učení ve spánku a v hypnóze – tedy obecně to, čemu říkám lingvistická esoterika. A naopak se zřejmě pod vlivem některých projektů mých kolegů opět šíří povědomí o paměťových technikách. Paměťové techniky mám taky ráda a ráda o nich mluvím, ale po pravdě, vždycky je mi líto, když někdo jazyk oseká jen na paměť. O tom to totiž není ani zdaleka. Nicméně pokud byste si chtěli zagůglit, tak některé paměťové techniky jsou namátkou metoda loci (dnes známá spíš jako memory palace) a staré dobré mnemotechnické pomůcky. Já se svoje studenty nejvíc snažím naučit pracovat s motivovanými kontexty (slyšeli jste je ode mě milionkrát na přednáškách a jsou také dobře popsány v knize Jak vyzrát na cizí jazyky). Učitelům zase doporučuju seznámit se s Ebbinghausovou křivkou zapomínání a nasadit techniky jako free recall do výuky. A novodobá mantra všech milovníků aplikací – SRS neboli spaced repetition system.
Pokud jde o výuku samotnou, tak zase tolik rozdílů nepociťuju. Pořád se většina lidí zapíše do „prvního kurzu, který najde“ nebo prostě do toho, který sedne časově a finančně. Že se nic moc nenaučí nebo odcházejí nespokojení, řeší až v druhé řadě. Určitě se ale rozmáhá Skypová výuka a kromě skvělých sólo projektů jako má na angličtinu třeba Broňa Sobotka nebo na němčinu Míša Skopalová, se na Skype zaměřují už i jazykové školy a možnost Skype výuky přidaly i některé platformy jako EnglishCentral za cenu víc než rozumnou.
Napadá vás – hlavně lektory – co jsou další trendy v naší branži? Budu ráda, když mi napíšete na luciegramelova@gmail.com.