Kolik jazyků umělá inteligence umí, tolikrát je…

Autorem článku je Martin Hassman.

Ne, opravdu nechci napsat člověkem. Mnohem víc se hodí tolikrát je nástrojem, který můžeme využít i při studiu jazyků

A jak to už s nástroji chodí, musíme se napřed naučit je správně používat. Nebudu zde psát konkrétní návody, protože by za pár měsíců nebo možná už týdnů neplatily – ano, tak rychle čas v oblasti umělé inteligence letí – místo toho vám ukážu několik příkladů, jak AI používám já, na jaké problémy při tom narážím, jak se s nimi vyrovnávám a jak docílím konečného úspěchu.

Začnu pro názornost s obrázky, po kterých se přesuneme ke konverzující umělé inteligenci.

Velikonoce jako od Hitchcocka

Na Velikonoce jsem potřeboval obrázek pro náš jazykový projekt Movapp zaměřený na ukrajinské uprchlíky. Chtěl jsem obrázek ilustrující specifika slavení Velikonoc v ČR, ke kterému bych napsal několik tematických frází. Sáhl jsem po Midjourney, což je jeden z nástrojů, které vám nakreslí obrázek na přání. Je sice placený, ale ty obrázky za to stojí.

Pošli mi obrázek na velikonoční pondělí v ČR, zněl požadavek kolegyně a já si bláhově myslel, že to bude snadný úkol. Nebyl. Uvidíte na něm hned několik záludností práce s AI.

Zadal jsem do Midjourney Easter monday traditions in the Czech Republic. Požadavek na obrázek píšeme jako text. Některé nástroje vyžadují zadat popis v angličtině, jiné sice ne, ale často bývá jistější to zkusit anglicky. Midjourney vyrobí ne jeden obrázek, ale rovnou čtyři. Vy si můžete vybrat ten nejlepší z nich a požádat o jeho další vylepšování.

Odeslal jsem text, čekal necelou minutu a dostal…

Ne, tak tohle jsem opravdu nechtěl. Jisté velikonoční prvky jsou sice na obrázku patrné, ale ten, kdo ho tvořil neměl evidentně ani tušení, co to jsou Velikonoce a jak se v ČR slaví. Což platí pro jakoukoliv stávající AI.

Když nevyjde první pokus, není třeba se vzdávat. Zkusil jsem to znovu, trochu jsem upravil text zadání na Easter Monday in the Czech Republic a čekal…

Z tohohle výsledku už Velikonoce přímo sálají, ale nejspíš z nějakého alternativního vesmíru. Tudy cesta zřejmě nevede. Spojení Velikonoc, pondělí a České republiky AI nezvládne, je třeba to umělé inteligenci vysvětlit jinak. Polopatě. Zkusíme být konkrétnější a ptát se na detaily, tam nebude mít tolik prostoru k vymýšlení. 

Kolegyně mě požádala, ať zkusím pomlázku. Což se ukázalo jako slepá ulička. Nevím, jestli existuje nějaký oficiální překlad pomlázky do angličtiny, ale já jsem ho nenašel. A umělá inteligence také ne. Nebudu vám tu ukazovat výsledky, byly to buď další nesmysly, anebo velmi sugestivní obrázky týraných žen. Musíme to zkusit jinak.

Jelikož dává do obrázků velikonoční vajíčka, tak zkouším Easter egg hunt in the Czech republic:

Zatím nejlepší, co jsem dostal. Použít se to ovšem stále nedá. Přerostlý zajíc s kraslicí v tlamě pronásledující vyděšeného koledníka, to moc české není.

Možná vám teď přijde, že vás trápím a schválně to celé natahuji, ale opravdu takhle nějak práce s umělou inteligencí probíhá. Dostane něco, co nechcete, ale máte naději, že stačí maličko a už už dostanete to, co potřebujete. Tak to zkoušíte znovu. A znovu.

Po řadě pokusů, na kterých byly děti s kraslicemi, ale kraslice byly z vejce velkého jako dětská hlava, nebo byly děti smutné či přímo vyděšené (a když jsem trval na happy children, tak zase měly psychopatický úsměv batmanského Jokera) nebo měly na rukou nereálný počet prstů (tříprsté ani šestiprsté dětí na obrázku nechci), jsme děti vynechali a skončili u kraslic v košíku, popis easter egg basket zafungoval skvěle:

Paráda. Hotovo. Takhle nějak dnes vypadá používání umělé inteligence. Kdybych hned na začátku zadal easter egg basket, měl bych okamžitě hotovo. Někdy máte štěstí a opravdu to je tak snadné. Jindy ale nastupuje fáze hledání a přemlouvání, kdy se snažíte AI znovu a znovu vysvětlit, co po ní chcete a snažíte se odhadnout, jestli má cenu pokračovat ve směru, kterým jdete nebo ustoupit a chtít něco trochu jiného, co by dokázala vyřešit k vaší spokojenosti.

Bolest a sláva umělé inteligence

Výtvory umělé inteligence: 

  1. jsou většinou velmi propracované a často úchvatné,
  2. ne vždy jsou odpovědí na to, co jste po ní chtěli,
  3. ne vždy jsou pravdivé.

Ty poslední dva body jsou kamenem úrazu. Jak jste mohli na obrázcích vidět, často jsem nedostal to, co jsem chtěl, nebo jsem dostal něco, co vůbec nebyla pravda (zajíc větší než dítě, kraslice jako dětská hlava…). Stejným problémů budeme čelit i u textové umělé inteligence.

Ptejte se mě, na co chcete, já na co chci, odpovím

Přesuňme se k textové umělé inteligenci, konkrétně k nástroji ChatGPT, který je zdarma (má i placenou verzi, ale ta zdarma vám bohatě postačí) a můžete si s ním psát v desítkách jazyků. Začnu opět skutečným příběhem.

Když Lucie vzpomínala, jak se učila jazyky v devadesátkách, rozhodl jsem se ji uvést do 21. století a jelikož se nechci zdržovat s psaním textu, nechal jsem ho vytvořit ChatGPT.

Napsal jsem mu (česky, protože ChatGPT zvládá jazyky většinou opravdu skvěle) požadavek stejně, jako bych ho napsal člověku:

👉 Co bys poradil Lucii Gramelové, jak se má učit cizí jazyky ve 21. století?

Odpověď tu byla hned:

Lucii Gramelové bych doporučil několik strategií, jak se efektivně učit cizí jazyky ve 21. století:

  • Využívej moderní technologie: S mobilními aplikacemi, online kurzy a interaktivními nástroji je možné se učit jazyky kdykoli a kdekoli. Doporučil bych Lucii vyzkoušet aplikace jako Duolingo, Memrise nebo Babbel, které nabízejí zábavné lekce a cvičení.
  • Poslouchej autentický materiál: S rozšířením internetu je snadné najít autentické materiály, jako jsou filmy, hudba, podcasty a videa v cílovém jazyce. Lucii bych doporučil poslouchat a sledovat tyto materiály, aby se obeznámila s přirozeným způsobem mluvy a zlepšila si poslech a porozumění.
  • Zapojuj se do konverzací: Interakce s rodilými mluvčími je cenná pro zlepšení jazykových dovedností. Lucii bych navrhl hledat příležitosti k rozmlouvání s rodilými mluvčími, například přes online komunitní platformy, jazykové výměnné programy nebo jazykové kurzy s konverzačními skupinami.
  • Vytvářej si vlastní obsah: Psaní a mluvení jsou klíčovými dovednostmi. Lucii bych doporučil si vytvářet vlastní texty, deníky, blogy nebo podcasty v cílovém jazyce. To ji nejen podpoří ve vyjadřování, ale také jí umožní vidět svůj pokrok.
  • Neboj se chyb: Chyby jsou nevyhnutelnou součástí učení se jazyků. Lucii bych zdůraznil, aby se nebála udělat chybu a naučila se z ní. Důležité je mít odvahu komunikovat a postupně se zlepšovat.
  • Najdi si motivaci: Učení cizího jazyka je dlouhodobý proces, a proto je důležité mít motivaci. Lucii bych doporučil najít si konkrétní důvody, proč se jazyk učit, a zaměřit se na své cíle.

Důležité je být pravidelný a trpělivý. Každý člověk se učí jazyky trochu jinak, takže Lucie by měla experimentovat s různými metodami a najít takové, které jí vyhovují nejlépe.

To je pěkné, že? Pamatujete na naše tři pravidla? Odpovědi jsou velmi propracované až úchvatné. To platí i tady. Podobně jako u obrázků se ale často setkáme s tím, že odpověď není to, co potřebujeme. Anebo vypadá jako to, co potřebujeme, ale je to lež. To musíme mít vždy na paměti.

Zkusíme znalost jazyků:

👉 Napiš mi I love you v 10 slovanských jazycích.

Samozřejmě! Zde je „I love you“ (Miluji tě) v deseti slovanských jazycích:

  • Čeština: Miluji tě
  • Slovenština: Milujem ťa
  • Polský: Kocham cię
  • Rusínština: Люблю тебе (Lyublyu tebe)
  • Srbština: Волим те (Volim te)
  • Chorvatština: Volim te
  • Bosenština: Volim te
  • Slovenština: Ljubim te
  • Bulharština: Обичам те (Obicham te)
  • Slovinština: Ljubim te

Doufám, že vám tyto různé verze „I love you“ ve slovanských jazycích budou zajímavé!

Pokud budete chtít výsledek tisknout nebo použít například v učebnici, může ho chtít rovnou v tabulce, ani to není problém:

👉 Vytvoř tabulku s I love you v deseti slovanských jazycích. Vždy uveď: číslo, název jazyka a I love you v daném jazyce.

Výslednou tabulku snadno nakopírujete rovnou do Wordu nebo Excelu.

Praktické. Opravdu mi dala, co jsem potřeboval. Ale je to pravda? Totiž, je to správně? Mohlo by být. Vypadá to věrohodně. Právě v tom vypadá to věrohodně je skryt velký problém. Když AI něco dobře ví, tak vám to řekne správně. Když to neví, tak je schopná si vymýšlet a to velmi věrohodně. Je klidně možné, že některé z jazyků neovládá tak dobře a udělal v něm chybu. Zkontrolovat si to musíte sami.

Zkusme jiné zadání:

👉 Nauč mě ukrajinsky.

Určitě, rád ti pomohu naučit se ukrajinsky! Začněme základy s několika frázemi a otázkami:

  • Pozdravy:
  • „Привіт“ (Pryvit) – Ahoj
  • „Доброго ранку“ (Dobroho ranku) – Dobré ráno
  • „Доброго дня“ (Dobroho dnia) – Dobré odpoledne
  • „Доброго вечора“ (Dobroho vechora) – Dobrý večer
  • Otázky o sobě:
  • „Як вас звати?“ (Yak vas zvaty?) – Jak se jmenujete? (formální)
  • „Як тебе звати?“ (Yak tebe zvaty?) – Jak se jmenuješ? (neformální)
  • „Звідки ви?“ (Zvidky vy?) – Odkud jste? (formální)
  • „Звідки ти?“ (Zvidky ty?) – Odkud jsi? (neformální)
  • „Скільки тобі років?“ (Skil’ky tobi rokiv?) – Kolik ti je let?
  • Základní fráze:
  • „Дякую“ (Dyakuyu) – Děkuji
  • „Будь ласка“ (Bud‘ laska) – Prosím
  • „Вибачте“ (Vybachte) – Omlouvám se
  • „Вибач“ (Vybach) – Promiň
  • „Я не розумію“ (Ya ne rozumiyu) – Nerozumím
  • Základní otázky:
  • „Яке твоє улюблене їжа/кольор/фільм?“ (Yake tvoje ulublene yizha/kolor/film?) – Jaké je tvé oblíbené jídlo/barva/film?
  • „Де знаходиться найближчий ресторан/банк/лікарня?“ (De znakhodytsya naiblyzhchyy restoran/bank/likarnya?) – Kde je nejbližší restaurace/banka/nemocnice?
  • „Коли твій день народження?“ (Koly tvoiy den‘ narodzhennya?) – Kdy máš narozeniny?
  • „Чому ти прийшов сюди?“ (Chomu ty pryishov sudy?) – Proč jsi sem přišel(a)?
  • „Як я можу допомогти тобі?“ (Yak ya mozhu dopomogty tobi?) – Jak ti mohu pomoci?

Pravidelný trénink a komunikace v ukrajinštině jsou důležité pro zlepšení. Doporučuji poslouchat ukrajinskou hudbu, sledovat filmy a seriály v ukrajinštině a pravidelně cvičit konverzaci s rodilým mluvčím

Nádhera. Stačí se zeptat. Vypadá to správně. Ale je to správně? Bez pečlivé kontroly nevíme. Už na přepisech výslovnosti je vidět, že něco trochu nehraje „вибачте“ se správně čte vybačte, AI napsala vybachte, což vypadá jako anglicky zapsaná výslovnost ukrajinštiny. 

Zkusme jiný úkol a jiný jazyk:

👉 Nauč mě španělské idiomy

Určitě! Zde je několik španělských idiomů spolu s jejich významem:

  • „Estar en las nubes“ – Být s hlavou v oblacích. Význam: Být rozptýlený nebo nepřítomný.
  • „Ser pan comido“ – Být snědeným chlebem. Význam: Být velmi snadný nebo jednoduchý.
  • „Dar en el clavo“ – Trefit do hřebíku. Význam: Trefit přesně nebo mít pravdu v něčem.
  • „Estar más sano que una pera“ – Být zdravější než hruška. Význam: Být velmi zdravý nebo v dobré kondici.
  • „Meter la pata“ – Vrazit nohu. Význam: Udělat chybu nebo vyvolat trapas.
  • „Costar un ojo de la cara“ – Stát jedno oko z obličeje. Význam: Být velmi drahý nebo nákladný.
  • „No tener pelos en la lengua“ – Nemít vlasy na jazyku. Význam: Být upřímný a nevyhýbat se pravdě.
  • „Ponerse las pilas“ – Dát si baterky. Význam: Přidat na rychlosti, začít se snažit nebo se zlepšit.
  • „Estar en las manos de alguien“ – Být v rukou někoho. Význam: Být v moci nebo zodpovědnosti někoho jiného.
  • „Más vale tarde que nunca“ – Lepší pozdě než nikdy. Význam: Je lepší něco udělat pozdě než vůbec.

Doufám, že vám tyto španělské idomy pomohou rozšířit vaše jazykové dovednosti!

Pokud vám deset nestačí, napište jen Další a dostanete dalších deset. Všimněte si, že v češtině chyby občas rozhodně dělá, tady špatně napsal idiomy vám tyto španělské idomy – a o trochu výše měl špatnou gramatiku, v češtině neříkáme:  Doufám, že vám tyto různé verze „I love you“ ve slovanských jazycích budou zajímavé!

Když dělá chyby v češtině, co když dělal chyby i ve španělštině a ukrajinštině? Co když ten obsah byl zcela chybný? To opravdu mohu, je na vás si to zkontrolovat. Jestli se na něco u AI nemůžeme sázet, tak je to bezchybnost.

Zkusme ho nachytat na nějaké opravdové lži:

👉 Jaký je první odstavec románu Švejk?

První odstavec románu „Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války“ od Jaroslava Haška zní následovně:

„V hospodě U kalicha v královských Vinohradech se scházeli důstojníci, kteří prožívali nelehké chvíle na frontě. Mezi nimi seděl i velitel jednoho z transportů, který dorazil před několika hodinami z Budapešti. Byl to statný pán s rudým obličejem, s hlasem, který se vždy ozýval, když někdo vykřikl: ‚Na důstojníka!‘ Z jeho bleskurychlého šklebu a obřadného poklonění se někteří čtenáři jistě domyslí, že šlo o druhořadého komedianta, který byl v civilu. Ale kdyby viděli jeho masité ruce, které měly nejen rýhu nad zápěstím, ale také širší průřez, poznali by, že je to vážně velitel, který dokáže vyrazit číšníkovi obě kolena jen tak mezi bradou a břichem.“

Je nám všem jasné, že teď pěkně kecá. Místo aby napsal, že začátek Švejka nezná, tak si něco vymyslí. Celkem věrohodně. Pokud bychom Švejka neznali, jen tušili, že se jedná o román z první světové války odehrávající se částečně v Praze, tak bychom mu na to klidně mohli skočit. Pamatujete si, jak jsem chtěl obrázek Velikonoc v ČR a jak jsem dostával samé nesmysly? Tohle je totéž. Vygeneruje něco, co vypadá, že by to mohla být pravda, ale není. S onou lží umí pěkně pracovat. Když po něm budu chtít, ať mi ten začátek Švejka napíše v deseti různých jazycích, dostanu ho. 

Asi již cítíte, kdy může být použití AI zrádné až nebezpečné. 

Zkusme něco kreativního, kde naopak chceme, aby si vymýšlel:

👉 Napiš vtip o třech prezidentech, kteří vejdou do hospody

Samozřejmě, tady je vtip o třech prezidentech, kteří vejdou do hospody:

Donald Trump, Vladimir Putin a Miloš Zeman vešli do hospody a sedli si ke stolu. Při objednávání pití se začali chlubit svými úspěchy.

Trump říká: „Já jsem nejlepší prezident, mám největší zdi!“

Putin se usmívá a odpovídá: „To je nic, já mám největší armádu, která dokáže všechno!“

Zeman se s úsměvem rozhlíží kolem a prohlašuje: „A já mám nejlepší hospodu!“

Text dává smysl a téměř by i byl vtipný. 

 

👉 Ještě jeden, ale teď španělsky

Rajoy, Macron y Biden entran a un bar y se sientan en una mesa. Mientras ordenan sus bebidas, comienzan a discutir sobre política.

Rajoy dice: „En España, hemos logrado mantener la estabilidad económica durante mi mandato“.

Macron asiente y responde: „En Francia, estamos trabajando para fortalecer la Unión Europea y promover la cooperación internacional“.

Biden escucha atentamente y luego comenta: „Bueno, en Estados Unidos tenemos tacos y burritos“.

Rajoy y Macron se miran entre sí y Rajoy dice: „Bueno, eso es algo inesperado, pero me encantan los tacos“.

Na vygenerování smysluplného textu v nějakém jazyce, který s trochou štěstí bude bez chyb (ale to si musíme ověřit sami) je AI skvělá. Jakmile zapojíme práci s fakty, tak můžeme narazit:

 

👉 Najdi podstatná jména v druhém pádě začínající na „p“ a končící na „o“

Zde je několik podstatných jmen v druhém pádě začínajících na „p“ a končících na „o“:

  • Přírodo – například: Krása přírody je ohromující.
  • Přátelo – například: Ztratil jsem svého nejlepšího přítele.
  • Předměto – například: Položil jsem knihu na stůl.
  • Příbuzno – například: Zdravím svou vzdálenou příbuznou.
  • Příklado – například: Děkuji ti za skvělý příklad.

Skoro. Je to podobné jako ten obrázek s dětmi se šesti prsty. Téměř to dává smysl, ale něco je zásadně špatně. Tvary přátelo, předměto ani příbuzno neexistují. Vymyslel si je, aby vytvořil slova začínající na “p” a končící na “o”. Ukázkové věty už dávají smysl, ale často nejsou v druhém pádě.

Závěr aneb jak (pře)žít s AI

Pokud jste učitel jazyka, nečekejte a začněte AI používat. Může vám ušetřit práci a vygenerovat spoustu zajímavého obsahu. Vždy ale výsledek zkontrolujte, opravte chyby, případně text upravte, ať odpovídá vašemu stylu. AI vás nenahradí, ale učitelé schopní umělou inteligenci při přípravě využívat můžou být v konkurenční výhodě oproti těm, co to nedovedou.

Pokud jste student, máte to o dost těžší. AI vám může vytvořit hromadu obsahu, může s vámi v diskutovat v řadě jazyků, ale nikdy nevíte, kde dělá chyby nebo si vyloženě vymýšlí. Pokud nemáte možnost si to zkontrolovat, pak riskujete. Dokud se ale budete držet známé oblasti, může to být relativně bezpečné. Probírali jsme na hodině nakupování, vy jste už udělali všechna cvičení a potřebujete víc? Požádejte AI o další obsah k tématu. Pravděpodobně se budete chytat a velkých nesmyslů si všimnete. A kdyby vám snad unikla nějaká chyba, nejspíš to bude jen detail, kterému se nakonec všichni zasmějete…

Extrémně chytrý a rychlý asistent – takovou roli nejspíš bude mít AI v následujících letech. Nenahradí vás. Alespoň ne úplně a to dokonce ani v případech, kdy statisticky dělá lepší diagnózy než ledajaký lékař, tak onoho lékaře nenahradí. Nicméně bychom se měli připravit na to, že do řady profesí AI vstoupí právě jako chytrý asistent (lékaře, učitele, studenta) a pak může být pro vaši profesní budoucnost rozhodující, jak efektivně budete schopni v téhle dvojici člověk+stroj fungovat.

Protože AI bude všude. Dnes se třeba podílí na přípravě nového obsahu Duolinga, který donedávna připravovali lidé (a připravovali ho s chybami – jak ví asi každý, kdo delší dobu Duolingo zkoumal). Při zapojení AI bude možné vytvořit obsahu víc a s menším počtem chyb.

Tento článek je věnován Johnu Connorovi.

 
vložil/a | rubrika:

Jazykový zpravodaj

Baví vás jazyky stejně jako mě? Líbí se vám články v Jazykovém koutku? Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, můžeme zůstat v kontaktu a já vám vždy jednou týdně pošlu novinky ze světa jazyků – nové články na blogu, jazykové zajímavosti nebo tipy na zábavnější a efektivnější učení. Také se dozvíte o akcích, které nezveřejňuji na webu.