Minule jsme si vysvětlili, proč nemůže hodina jazykových služeb u profesionála stát ani dvě stě korun, ani dvě stě padesát korun, ani…. (ať už vám za tuto hodinu platí jednotlivec nebo jazyková škola). Dnes si ukážeme pět praktických příkladů, jak se s cenotvorbou poprat v praxi – nebo přesněji, co můžeme dělat, abychom získali za naši práci odměnu, která je přiměřená vynaloženému úsilí.
1. Zdražte
Není to tak nereálné, jak se zdá. Klasická poučka zní, že cenou si určujeme cílovou skupinu. Nebála bych se, že nebudete mít dostatek klientů – i v soukromé jazykové výuce máme služby jak pro nejširší veřejnost, tak služby svým způsobem prestižní, kdy je klient ochoten platit 500-1000 Kč za jednu vyučovací hodinu.
Nejčastějším argumentem jsou nemajetní klienti nebo třeba doučování dětí ze sociálně slabých rodin. Můžete si pro ně vyhradit jeden nebo dva dny, případně méně frekventované časy, kdy bude prostě výuka o něco levnější.
NEVÝHODA: Pokud se jediným kritériem stanou peníze, je možné, že zjistíte, že učíte úplně jiné lidi, než jste si původně přáli učit. Pro někoho je to stejně rychlá cesta k vyhoření jako obíhání jazykových škol.
A ještě: Chvíli potrvá, než se vyprofilujete.
2. Organizujte vlastní skupiny
Tak lze udržet koncovou cenu na úrovni únosné pro průměrného zákazníka a zároveň zvýšit svoje příjmy, takže ve finále je to win-win. Můžete také využít některé platformy, které vám pomohou kurz propagovat a postarají se o administrativu. Počítejte však s nejméně dvacetiprocentní provizí. K takovým projektům patří také Naučmese.
Že nemáte prostory nebo prostředky na reklamu? Zpočátku bych se nebála být trochu hipíkem (viz například můj článek Creative teaching).
A stejně tak dobře lze kombinovat dražší individuální hodiny s cenově dostupnými skupinovými kurzy.
NEVÝHODA: Organizací a administrativou strávíte v případě skupinových kurzů opravdu hodně času.
3. Balíčkujte
Na tento způsob cenotvorby mě upozornila Táňa Kubátová, můžete mrknout na její web, jak to vypadá v praxi. Balíčky umožňují nabídnout studentům rozmanitější služby. Táňa vychází navíc z toho, že klasická soukromá výuka, kdy se učitel a student potkávají jedenkrát týdně, je nedostatečná. Balíčky tedy umožňují komplexnější přístup.
NEVÝHODA: Lidé na tento systém nejsou zvyklí. Může nějakou chvíli trvat, než se vám podaří nastavit ho plošně.
4. Zaměřte se na akce, zážitkovou a intenzivní výuku
Kurzů je na trhu mnohem víc, než jaká je poptávka. Trh běžných jazykových kurzů je svým způsobem přesycen (viz nabídky jazykových škol na slevových portálech). Navíc mnoho lidí se dnes nechce vázat k pravidelné docházce během pracovního týdne. Pořádání například víkendových akcí může být zajímavou alternativou – nezatěžujete pravidelnou docházkou a zároveň nabízíte smysluplné trávení volného času. Zákazník je většinou ochoten si za tuto „přidanou hodnotu“ připlatit.
NEVÝHODA: V tomto případě se víc než kde jinde projevuje neschopnost jazykářů počítat (omlouvám se, ale týká se to i mě). Je to logické – čím větší akce, tím větší a rozmanitější náklady. Asi nejčastějším příkladem je pořádání letních kurzů v místě, kde se mluví cílovým jazykem. Vzít svoje studenty v létě na intenzivní kurz je samozřejmě lákavé, ale možná je na místě použít radu ze stavebnictví: Odhadované náklady násobit dvěma.
5. Barterujte
Už jsem tímto způsobem směnila za kurz ledacos, včetně naturálií nebo třeba služeb. Směna je oboustranně výhodná, protože obě strany do ní vstupují s nabídkou „za náklady“ a získávají, co by jinak musely nakoupit za tržní hodnotu. Vše samozřejmě za předpokladu, že se nabídka a poptávka protnou.
Zejména pokud žijete na malém městě, je hodina u kadeřnice, kosmetičky i automechanika dražší než hodina vaší práce. Zní to hrozně, ale je to tak. Na barteru můžete v takovém případě jedině vydělat.
NEVÝHODA: Také na tento systém si ještě lidé musí zvykat, běžný živnostník o něm často neví.
A ještě: Někdy je také těžké najít rovnováhu ve směně ke vzájemné spokojenosti.
O čem zase někdy příště
Třeba o projektech typu italki.
Také by mohla být řeč o online kurzech nebo o e-booku, ale to už jsou produkty, tam se neřeší klasická hodinovka.
Pokud patříte mezi jazykové volnonožce, budu ráda, pokud se připojíte k naší FB skupině Jazykoví volnonožci.
Závěrem: Tip pro odvážné
Mrkněte na Kalkulačku hodinové sazby na stránkách Madly Čevelové. Kalkulačka nabízí realistický pohled na vaše výdaje a následně minimální hodinový příjem.